داود رشیدیپور روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متخلف پرندگان مذکور را در چمدان، بهطور ماهرانه جاسازی کرده بود و قصد خروج آنها را از کشور به مقصد عراق داشت.
وی افزود: با توجه به شدت گرمای هوا و شرایط نامناسب نگهداری، اکثر پرندگان تلف شدند و مابقی پرندگان نیز جهت تیمار و رسیدگی تحویل یگان حفاظت محیط زیست استان خوزستان شد.
رئیس اداره حفاظت محیطزیست شهرستان خرمشهر اضافه کرد: فرد متخلف جهت سیر مراحل قانونی، با هماهنگی مقام قضایی بازداشت و تحویل مراجع مربوطه شد.
رشیدیپور از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیستمحیطی، موضوع را فورا از طریق سامانه ۱۵۴۰ سازمان حفاظت محیطزیست یا سایر دستگاههای انتظامی اطلاعرسانی کنند تا با متخلفان و سودجویان برخورد شود.
بر اساس این گزارش، قاچاق این گونهها پیامدهای زیستمحیطی متعددی دارد که از آن جمله میتوان به اختلال در زنجیره غذایی و کاهش تنوع زیستی در مناطق استراتژیک کشاورزی، بهویژه نخلستانها اشاره کرد. کاهش جمعیت این پرندگان بومی، باعث افزایش حشرات موذی در نخلستانها شده که مستقیما کیفیت محصول خرما را کاهش میدهد و به اکوسیستم منطقه آسیب میرساند؛ طبق اصل پنجاهم قانون اساسی، حفاظت از محیطزیست یک وظیفه عمومی است.