19:39 - 1405/04/01
کد خبر: 86190154

گرما مصرف آب را در یزد افزایش داد

۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۲
کد خبر: 85625529
گرما مصرف آب را در یزد افزایش داد

یزد - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به افزایش مصرف آب در روزهای گرم سال گفت: مصرف روزانه آب شرب شهر یزد درچند روز گذشته به علت گرمای هوا به سه هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه رسید که پیش بینی می شود طی روزهای آینده به سه هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه برسد، از این رو همراهی مردم در مدیریت مصرف و صرفه‌جویی بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.

به گزارش ایرنا ، جلال علمدار، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: میزان مصرف اب شرب شهر پیش از این ۲ هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه بود که اکنون بخاطر گرما افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: مصرف آب شرب استان روزانه بین ۶ هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار لیتر بر ثانیه در نوسان است.
علمدار ادامه داد: با تلاش مجموعه آبفا و اجرای پروژه‌های زیرساختی، استان از نظر تامین آب شرب در شرایط پایداری قرار دارد و تلاش می‌شود شهروندان تابستان امسال را با کمترین افت فشار و بدون قطعی آب سپری کنند.
وی ادامه داد: حدود نیمی هز آب شرب مورد نیاز استان از طریق منابع انتقالی تامین می‌شود این در حالی است که میزان آبدهی چاه‌های استان طی سال‌های اخیر با کاهش قابل توجهی مواجه شده و برای جبران این افت، حفر چاه‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است.
تخصیص یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آب
وی اظهار کرد: در سال جاری بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب استان اختصاص یافته که بخش مهمی از آن صرف توسعه زیرساخت‌های ذخیره و انتقال آب خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: مخازن ۳۰ هزار متر مکعبی فدک ، مخزن ۱۵ هزار غدیر و چند مخزن دیگر در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و پروژه مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی باغ‌خان نیز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
وی همچنین به پروژه‌های توسعه‌ای در شهرستان اردکان اشاره کرد و افزود: با اجرای طرح‌های جدید، میزان ذخیره آب این شهرستان در شرایط قطع احتمالی آب انتقالی به حدود ۳۶ ساعت افزایش یافته است. علاوه بر این، یک مخزن دیگر نیز برای تأمین آب مورد نیاز ۱۳۰ ایستگاه برداشت آب در این شهر احداث شده است.
وی همچنین با بیان اینکه مخزن ۴۰ هزار مترمکعبی صفائیه آبگیری شده و آماده بهره‌برداری است، گفت: علاوه بر آن، مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی ساقی کوثر در منطقه حسن‌آباد به همراه حفر هشت حلقه چاه در منطقه قاسم‌نقی و اجرای ۴۵ کیلومتر خط انتقال با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان اجرا شده و به‌تازگی وارد مدار بهره‌برداری شده است تا مشکلات افت فشار و قطعی آب در این محدوده نیز رفع شود.
مدیرعامل آبفای استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود به طرح‌های آبرسانی روستایی اشاره کرد و گفت: آبرسانی به ۵۸ روستای استان با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) از سال‌های گذشته آغاز شده و این پروژه‌ها در قالب ایجاد ۶ مجتمع آبرسانی با روند مناسبی در حال اجراست.
علمدار ادامه داد: اجرای رینگ آبرسانی شهر یزد، توسعه خطوط انتقال و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی آب از مهم‌ترین طرح‌هایی است که نقش موثری در بهبود پایداری شبکه و کاهش مشکلات ناشی از افت فشار خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به اجرای پروژه رینگ آبرسانی شهر یزد به طول ۱۶۰ کیلومتر اظهار کرد: تلاش شده است بخش‌های تکمیل‌شده این طرح به‌صورت مرحله‌ای وارد مدار بهره‌برداری شود تا مشکلات تامین آب در برخی مناطق شهر برطرف گردد.
علمدار با گرامیداشت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، از شهروندان خواست با رعایت الگوی مصرف، صنعت آب را در تامین پایدار آب شرب یاری کنند و افزود: حتی صرفه‌جویی‌های کوچک در مصرف روزانه می‌تواند تاثیر قابل توجهی در حفظ منابع آبی و تامین آب پایدار برای همه شهروندان داشته باشد.
تعداد مشترکان شرکت آبفای یزد حدود ۶۰۰ هزار نفر اعلام شده است.