19:40 - 1405/04/01
کد خبر: 86190347
تأکید قطر بر لزوم تثبیت آتش‌بس و حمایت از تمامیت ارضی لبنان

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای با اشاره به تماس مقامات آمریکایی و قطری با رئیس جمهور لبنان، بر حمایت از تثبیت آتش‌بس در لبنان و حفظ تمامیت ارضی این کشور تأکید کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری قطر (قنا)، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه این کشور، «جی دی ونس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، «جرد کوشنر» داماد ترامپ و «استیو ویتکاف» فرستاده ویژه آمریکا در حاشیه «اجلاس دریاچه لوسرن» تماس تلفنی مشترکی با «جوزف عون» رئیس جمهور لبنان برقرار کردند.
در این تماس تلفنی تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای تقویت پایبندی به آتش‌بس در لبنان در سایه شتاب ایجاد شده در نتیجه حصول تفاهم بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران و نیز راهکارهای تقویت این تلاش‌ها با هدف حمایت از امنیت و ثبات منطقه‌ای بررسی شد.
وزیر امور خارجه قطر بر حمایت این کشور از تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تحقق صلح فراگیر، عادلانه و پایدار در منطقه و موضع ثابت دوحه در قبال جمهوری برادر لبنان و تمامیت ارضی آن تأکید کرد.
رئیس جمهور لبنان نیز از تلاش‌های قطر و میانجی‌گری آن و نیز تلاش‌های دیپلماتیک این کشور برای حمایت از امنیت و ثبات و تقویت گفت‌وگو در منطقه قدردانی کرد.
پیشتر دفتر ریاست جمهوری لبنان با اشاره به گفت‌وگوی عون با مقامات آمریکایی و قطری اعلام کرد که در این گفت وگو در خصوص مساله تثبیت آتش بس در لبنان و توقف حملات رژیم صهیونیستی و گام های لازم در این زمینه از جمله امکان تشکیل یک مجموعه با این هدف، تبادل نظر شد.
طی ساعات گذشته، گزارش‌هایی از کاهش نسبی درگیری‌ها و توقف موقت حملات گسترده به جنوب لبنان منتشر شد، با این حال، اظهارات جدید مقام‌های صهیونیست نشان می‌دهد تل‌آویو قصد حفظ حضور میدانی و تداوم کنترل عملیاتی بر برخی مناطق مرزی را دارد.
پیش‌تر رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده بودند که دستور توقف موقت عملیات نظامی بدون خروج نیروها از مواضع مستقر صادر شده و ارتش همچنان در نقاطی از جنوب لبنان باقی خواهد ماند.
در مقابل، مقام‌های لبنانی و مقاومت این کشور بارها تأکید کرده‌اند که تثبیت آتش‌بس تنها در صورت توقف کامل تجاوزات، خروج نیروهای اشغالگر و اجرای کامل تعهدات امکان‌پذیر خواهد بود.