10:47 - 1405/04/02
کد خبر: 86190764
امیدی تازه برای بیماران قلبی با ورود نسل جدید استنت‌ها

اهواز - ایرنا - یک فوق تخصص آنژیوپلاستی از ورود نسل جدید استنت های قلبی( استنت های بیو ادپتور) در درمان انسداد عروق کرونر قلب خبر داد که خوزستان جزو استان‌های پیش رو در استفاده از این تکنولوژی جدید به شمار می‌رود.

دکتر حبیب حی‌بر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چندین عمل با استفاده از این نوع استنت‌های جدید در خوزستان با موفقیت انجام شده که فصل تازه ای را برای درمان بیماران رقم زده است.
وی افزود: استنت‌های بیو ادپتور نسل جدیدی از استنت‌های قلبی هستند که نسبت به استنت‌های متداول قبلی، ‌عملکرد فیزیولوژیک‌تری در عروق کرونر ایجاد کرده و می‌توانند کیفیت درمان بیماران را ‌بهبود دهند که تفاوت مهم آن با مدل های قبلی،‌ در طراحی ساختاری آن‌هاست.
حی بر ادامه داد: در این نوع استنت‌ها، پس از ‌حدود ۶ ماه از کاشت، اتصالات میان اجزای استنت به ‌تدریج باز شده و همین ویژگی باعث می‌شود دیواره رگ ‌دوباره قابلیت انبساط و انقباض طبیعی خود را بازیابد، در نتیجه عملکرد دینامیک شریان قلب حفظ شده و جریان خون ‌در رگ با شرایط طبیعی‌تری ادامه پیدا می‌کند.‌
این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: در استنت‌های قبلی، ساختار فلزی استنت به صورت ثابت در دیواره رگ باقی ‌مانده و انعطاف‌پذیری طبیعی شریان را محدود می کنند اما در نسل جدید، با آزاد شدن ‌اتصالات پس از چند ماه، رگ تا حد زیادی رفتار طبیعی خود را باز می‌یابد و همین موضوع احتمال بروز تنگی مجدد یا ‌انسداد دوباره عروق را کاهش می‌دهد.‌
به گفته این متخصص قلب و عروق، نتایج مطالعات بین‌المللی و تجربیات بالینی نشان می‌دهد استفاده از این نسل جدید استنت‌ها،‌ خطر ‌بازگشت تنگی عروق را نسبت به بسیاری از استنت‌های رایج کمتر و به بهبود طولانی‌مدت وضعیت بیماران کمک می‌کند.
براساس این گزارش در سال ۱۴۰۴ نیز روش نوین درمان یکی از بیماری‌های قلبی شایع به نام فیبریلاسیون دهلیزی (AF) برای نخستین بار در اهواز و به عنوان دومین مرکز استان پس از تهران در کشور اجرا شد که گام مهمی در ارتقای سلامت قلب بیماران به شمار می‌رود.