15:35 - 1405/04/02
کد خبر: 86191206
«ارکستر کودکان کار» با هدف توانمندسازی اجتماعی تشکیل می‌شود 

تهران- ایرنا- «ارکستر کودکان کار» با همکاری دفتر موسیقی، انجمن موسیقی ایران و اداره کل بهزیستی استان تهران تشکیل می‌شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری تشکیل ارکستر کودکان کار با حضور بابک رضایی مدیرکل دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، اسحاق شکری مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، محمد نصیری مدیرکل بهزیستی استان تهران، آرش امینی رهبر ارکستر و دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، نصیری داودی و یلدا یزدانی در دفتر موسیقی برگزار شد.
مدیرکل دفتر امور موسیقی از آغاز همکاری مشترک این مجموعه با اداره کل بهزیستی استان تهران و انجمن موسیقی ایران برای شناسایی، آموزش و توانمندسازی کودکان کار در حوزه موسیقی خبر داد.
بابک رضایی با اشاره به تشکیل نخستین کارگروه مشترک میان دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران، اداره کل بهزیستی استان تهران و فعالان حوزه کودکان کار، تاکید کرد: این طرح با هدف شناسایی استعدادها، آموزش تخصصی موسیقی، توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی کودکان کار و فراهم کردن زمینه حضور آنان در عرصه‌های حرفه‌ای موسیقی کشور دنبال خواهد شد.
رضایی گفت: از ابتدای دوره مسئولیت خود، تمام تلاش ما بر این بوده است که بتوانیم با نهادها و مراکز دولتی و حاکمیتی به هم‌افزایی‌هایی در راستای تعریف و انجام ماموریت‌های ویژه در حوزه موسیقی دست پیدا کنیم. یکی از مجموعه‌هایی که در این مسیر مورد توجه ما قرار گرفت، سازمان بهزیستی بود، از حدود ۱.۵ ماه پیش ارتباطی را با اداره کل بهزیستی استان تهران برقرار کردیم و تعامل بسیار خوبی شکل گرفت.
وی افزود: در ادامه این همکاری، از چند مرکز تحت پوشش بهزیستی استان تهران بازدید شد و همچنین درباره استفاده از سالن‌های موجود در این مراکز گفت‌وگوهایی انجام شده تا با انعقاد تفاهم‌نامه میان انجمن موسیقی ایران و مجموعه‌های تحت مدیریت بهزیستی، سالن‌های آمفی‌تئاتر موجود در این مراکز برای اجرای برنامه‌های موسیقی مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرکل دفتر موسیقی بیان کرد: در جریان این بازدیدها و ارتباطات، با مجموعه‌های فعال در حوزه کودکان کار و دیگر گروه‌های هدف سازمان بهزیستی آشنا شدیم. همچنین با برخی سازمان‌های مردم‌نهاد زیرمجموعه بهزیستی که ارتباط نزدیکی با این کودکان دارند، تعاملاتی شکل گرفت. در همین مسیر ایده تاسیس یک ارکستر متشکل از کودکان کار مطرح شد که مورد استقبال مدیرکل بهزیستی استان تهران قرار گرفت.
وی اظهار کرد: این موضوع مقدمه‌ای شد برای تشکیل نخستین کارگروه همکاری و مشارکت میان دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران، بهزیستی استان تهران و یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه به نام «صبح رویش». نخستین جلسه این کارگروه برگزار شد و بنا داریم با هماهنگی‌های لازم، در مرحله نخست کودکان مستعد آموزش موسیقی را شناسایی کرده و شرایط لازم را برای آموزش و توانمندسازی آنان فراهم کنیم.
رضایی با اشاره به آثار اجتماعی و فرهنگی موسیقی گفت: موسیقی می‌تواند نقش مؤثری در ترمیم آسیب‌های اجتماعی و عاطفی ایفا کند. آموزش موسیقی به عنوان یک هنر می‌تواند برای برخی از این کودکان در آینده به یک حرفه تبدیل شود و زمینه فعالیت هنری، امرار معاش و کسب درآمد را برای آنان فراهم کند. از همین رو در مرحله نخست شناسایی استعدادها، آموزش و نظارت بر روند رشد این کودکان در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: در ادامه مسیر و در راستای آرزوی این کودکان، امیدواریم بتوانیم یک ارکستر سمفونیک و همچنین گروه‌های موسیقی ایرانی متشکل از این هنرجویان تشکیل دهیم. کودکانی که تحت آموزش و برنامه‌ریزی مجموعه تخصصی موسیقی قرار می‌گیرند، می‌توانند در آینده در جشنواره موسیقی جوان حضور پیدا کنند و جایگاه‌های ارزشمندی در عرصه موسیقی کشور به دست آورند.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که موسیقی را در جایگاه متعالی خود دنبال کنیم. هدایت و نظارت بر آموزش، ارتباط با استادان، ارتقای سطح آموزشی، برنامه‌ریزی برای تشکیل گروه‌های موسیقی و فراهم کردن زمینه حضور این هنرجویان در مجامع موسیقایی کشور از جمله وظایفی است که بر عهده انجمن موسیقی ایران خواهد بود.
رضایی گفت: در بخش امکانات نیز سازمان بهزیستی مسئولیت تامین زیرساخت‌های موردنیاز از جمله فضای تمرین و سایر امکانات سخت‌افزاری را پذیرفته است و قرار است از طریق یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد رسمی وابسته به این مجموعه، شرایط لازم برای فعالیت این کودکان فراهم شود.