12:48 - 1405/04/04
کد خبر: 86192489
توصیه‌های پیشگیرانه برای محافظت از پوست، چشم و سیستم ایمنی بدن در برابر آفتاب

تهران- ایرنا- رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش شدت تشعشعات خورشیدی از فصل بهار تا اوایل پاییز، بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در برابر اشعه فرابنفش (UV) تأکید کرد و گفت: مواجهه بیش از حد با این اشعه می‌تواند به پوست، چشم و سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان‌های پوستی را افزایش دهد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از وزارت بهداشت، محسن فرهادی اظهار کرد: فعالیت در فضای باز با وجود مزایای فراوان جسمی و روانی، باید همراه با رعایت اصول محافظت در برابر نور خورشید باشد تا از پیامدهای ناشی از اشعه فرابنفش جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه شدیدترین میزان تابش اشعه فرابنفش خورشید از دو ساعت قبل تا دو ساعت پس از ظهر خورشیدی رخ می‌دهد، افزود: شهروندان تا حد امکان به‌ویژه در ماه‌های بهار و تابستان از قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید در این ساعات خودداری کنند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: حضور در فضای باز طی ساعات اولیه صبح یا اواخر بعدازظهر می‌تواند خطر آفتاب‌سوختگی و سایر آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
فرهادی با اشاره به اهمیت شاخص فرابنفش (UV Index) گفت: این شاخص از عدد یک تا بیش از ۱۱ متغیر است و هرچه میزان آن بالاتر باشد، احتمال آسیب به پوست و چشم افزایش می‌یابد.
وی افزود: اگرچه رعایت اصول محافظت در برابر نور خورشید در همه شرایط ضروری است، اما زمانی که شاخص UV به عدد ۳ یا بیشتر می‌رسد، لازم است اقدامات حفاظتی با دقت بیشتری انجام شود.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین بر استفاده از سایه در زمان شدت تابش خورشید تأکید کرد و گفت: قرار گرفتن زیر درختان، چترها و سایبان‌ها می‌تواند میزان مواجهه مستقیم با نور خورشید را کاهش دهد، اما این فضاها محافظت کامل در برابر اشعه فرابنفش ایجاد نمی‌کنند و افراد همچنان در معرض پرتوهای پراکنده و بازتابی قرار دارند.
فرهادی استفاده از تجهیزات حفاظتی را از دیگر راهکارهای مؤثر دانست و اظهار کرد: کلاه‌های لبه‌پهن از چشم‌ها، گوش‌ها، صورت و پشت گردن محافظت می‌کنند. همچنین پوشیدن لباس‌های با بافت متراکم و استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد که قابلیت محافظت در برابر اشعه‌های UV-A و UV-B را دارند، در کاهش آسیب‌های پوستی و چشمی مؤثر است.
وی درباره استفاده از کرم‌های ضدآفتاب نیز گفت: برای بخش‌هایی از پوست که با لباس پوشانده نمی‌شوند، باید از ضدآفتاب‌های با طیف گسترده و حداقل SPF 30 استفاده شود.
فرهادی تأکید کرد: کرم‌های ضدآفتاب نباید به عنوان ابزاری برای افزایش مدت حضور در معرض نور خورشید تلقی شوند، زیرا این محصولات اگرچه می‌توانند زمان بروز آفتاب‌سوختگی را به تأخیر بیندازند، اما قادر به مسدود کردن کامل اشعه فرابنفش نیستند.
وی افزود: ضدآفتاب باید به مقدار کافی استفاده شود و هر دو ساعت یک‌بار، به‌ویژه پس از تعریق، شنا، ورزش یا فعالیت‌های طولانی در فضای باز، تمدید شود.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان نسبت به استفاده از دستگاه‌های برنزه‌کننده پوست (سولاریم) هشدار داد و گفت: این دستگاه‌ها مقادیر زیادی اشعه فرابنفش تولید می‌کنند و ارتباط مستقیمی میان استفاده از آن‌ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست وجود دارد؛ از این رو شهروندان باید از استفاده از این تجهیزات خودداری کنند.