حجتالاسلام محمود اباذری در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار کرد: ماه محرم، بزرگترین مدرسه، دانشگاه و حوزه رشد و تعالی و بهترین فرصت برای درسآموزی جهت صعود به اعلی علیین است و با سرمایه عاشورا میتوان عالم را به زیباترین شکل، گلستان کرد و سعادت دنیوی و اخروی را به دست آورد.
وی افزود: قیام امام حسین (ع)، نسخه درمان دردهای بیدرمان بشریت است و یکی از مهمترین درسهای عاشورا درس گفتمان مقاومت است.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: گفتمان مقاومت یعنی تلاش در راستای درمان سرطان طاغوت قبل از آنکه دیر شود. گفتمان مقاومت یعنی جلوگیری از سقوط امت در دره جهالت و اسارت و بردگی. گفتمان مقاومت یعنی غیرت نسبت به دین خدا و پاسداشت ارزشهای دینی. البته گفتمان مقاومت دو سر سود و گفتمان سازش و تسلیم دو سر باخت است.
اباذری افزود: عاشورا درس بزرگ عبودیت و بندگی خداست؛ همین مسیری که انسان را به مقام قرب ربوبی نائل می کند. انسان اگر با مال، جان و آبرو و تمام داشته خود برای اعتلای کلمه توحید و پهن شدن سفره توحید در سراسر عالم تلاش کند، قیمتی میشود و در دنیا و آخرت سعادتمند خواهد شد و چنین معاملهای با خدا سودمندترین تجارت است و غفلت از آن هم خسارتبارترین معامله است.
وی افزود: چقدر زیبا کربلا این معامله را به تصویر کشید؛ یک طرف یزیدیان از زیانکارترینها شدند که مقابل ولی خدا ایستادند و سوی دیگر، یاران امام حسین (ع)، رستگارترین و فخر بشریت شدند.
اباذری اضافه کرد: با درس گرفتن از عاشورا و این سرمایه میتوان باب ظهور را گشود و بشریت را از جهل و جهالت و جاهلیت و تاریکیها نجات داد و به نور عدالت در همه ابعاد انسانی بهرهمند ساخت.
وی افزود: عاشورا درس عزت، استقلال، حریت و آزادگی به ملتها میدهد و عاشورا، درس اخلاص از ابتدا تا انتهاست. امام حسین (ع) در مکه فریاد میزدند هرکسی میخواهد خون پاک خود را خالصانه در راه ما و در راه توحید بدهد و از سرمایه وجودی خود در مسیر رسیدن به خدا هزینه کند، پس با ما همراه شود و آن حضرت عصر عاشورا هم با پیکری سراسر زخمی و خونآلود با معبود و معشوق خود اینگونه مناجات کرد که راضی به قضای الهی است.
اباذری با تلاوت آیه ۸۰ سوره اسراء گفت: یکی از درسهای عاشورا این است که هم در ورود در کارها و هم در تداوم و استمرار و تا انتها، خالصانه برای خدا قدم برداریم. در مبارزه با یزید دو نفر قیام کردند. هر دو از مدینه به مکه رفتند، هر دو در این مسیر کشته شدند و سرهای آنها به شام و برای حاکمان اموی فرستاده شد. یکی عبدالله بن زبیر و یکی هم امام حسین(ع) اما از عرش تا فرش بین این دو قیام فاصله است و رمز این فاصله، اخلاص است.
وی افزود: ابنزبیر برای به حکومت رسیدن و شهرت و منافع مادی و دنیوی در برابر یزید ایستاد اما سیدالشهدا با تمام سرمایه و داشته خود برای حفظ توحید و سرمایه بعثت و برای حفظ قرآن به میدان آمدند و اخلاص آن حضرت باعث شده تا هرچه زمان میگذرد، تلالو و درخشش این حقیقت بیشتر میشود.
این کارشناس حوزه مهدویت افزود: عاشورا درس بیداری ملتها را در دل خود دارد. اگر اصل و اساس دین در معرض خطر بود، مبادا سرگرمی به برخی از جزییات و ظواهر دین، ما را از اصل دین و طرح و نقشه شوم دشمنان غافل کند. وقتی امام حسین (ع) دیدند که اصل اسلام در خطر است، قیام کردند تا اساس دین و توحید را همچون قطاری که از ریل خارج شده، به مسیر خود برگردانند و مردم را در صراط مستقیم و در مسیر هجرت از ظلمات به سمت نور توحید هدایت و راهنمایی کنند.
وی ادامه داد: ما زمانی اهمیت این موضوع را درک میکنیم که در دوران رژیم ستمشاهی باوجود اینکه نماز میخواندیم، روزه میگرفتیم، عاشورا هم داشتیم و عزاداری هم میکردیم ولی درس بزرگ عاشورا را فرا نگرفته بودیم.
اباذری افزود: این امام راحل بود که با الهام از قیام عاشورایی امام حسین(ع) قیام کرد و به میدان آمد، جلوی نابودی اصل و اساس اسلام را گرفت، نظام شرکآلود طاغوت را سرنگون کرد، نظام ولایی و توحیدی ولایت فقیه را جایگزین کرد و در برابر غده سرطانی اسرائیل ایستاد و او را در نقشه نیل تا فرات ناکام گذاشت. بنابراین امروز هرچه از ارزشها داریم، مدیون امام کبیر انقلاب و در ادامه مدیون امام عزیز و شهید انقلاب هستیم.