«محمدصادق جوادی حصار» در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به سنگ اندازی رژیم صهیونیستی در مسیر اجرای تفاهم میان ایران و آمریکا، گفت: این اقدامات برای رژیم صهیونیستی در ظاهر «طبیعی» و «عقلانی» به نظر میرسد، زیرا میداند با شکلگیری چنین توافقی، به بازنده بزرگ و متضرر اصلی معادلات منطقهای تبدیل خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه حیات سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی تا حد زیادی به حمایتهای آمریکا و اروپا گره خورده است، افزود: اگر آمریکا بخواهد از مواضع پیشین خود فاصله بگیرد پشت رژیم صهیونیستی را خالی کند و به توافق با ایران پایبند بماند، شکست رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف بلندمدت منطقهایاش قطعی خواهد بود. از همین رو، رژیم صهیونیستی با تنشآفرینی در لبنان، تمامی توان خود را به کار میگیرد تا از حصول هرگونه تفاهم میان ایران و آمریکا جلوگیری کند.
این فعال سیاسی با تشبیه رفتارهای نتانیاهو به فردی در حال غرقشدن که به هر شاخه خشکیدهای چنگ میاندازد، اظهار کرد: از منظر شخص نتانیاهو، بمباران لبنان اقدامی کاملاً منطقی است، زیرا او برای جلوگیری از شکلگیری توافق میان ایران و آمریکا ناچار به توسل به هر ابزاری است.
جوادیحصار با بیان اینکه اکنون نوبت آمریکا است که میان منافع ملی خود و اهداف بلندمدت رژیم صهیونیستی تمایز قائل شود و اولویتبندی کند، خاطرنشان کرد: اگر آمریکا به این جمعبندی برسد که تأمین امنیت منطقه و حفظ منافع ملیاش در اولویت نخست قرار دارد، قطعاً رویکرد متفاوتی را در قبال این توافق در پیش خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه آمریکا، خود راهکارهای مهار زیادهخواهیها و تنشآفرینیهای رژیم صهیونیستی را پیدا خواهد کرد، عنوان کرد: برقراری صلح در منطقه، بخشی از راهبرد کلان و تعهدات آمریکاست و آنها در پی تثبیت و تداوم آتشبس در لبنان و سایر نقاط تنشزا هستند، از اینرو، آمریکا برای پیشبرد این اهداف و مدیریت وضعیت، برنامهها و راهحلهای مشخصی در دستور کار دارد.
بی اعتمادی به دشمن اصل عقلانی است
این فعال سیاسی با اشاره به پیام اخیر رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر اعتماد به مسئولین و بیاعتمادی به آمریکاییها، این رویکرد را کاملاً منطقی و درست عنوان کرد و گفت: مسئولان کشور نیز در مواجهه با طرف آمریکایی، دقیقاً همین رویکرد بیاعتمادی را دارند، زیرا هرگونه توافق بینالمللی، شبیه به یک معامله تجاری است که در آن طرفین باید با هوشیاری کامل عمل کنند. همانطور که در خرید و فروش، بررسی اصالت کالا برای جلوگیری از تقلب یک اصل ضروری است، در سیاست نیز باید نسبت به طرفی که سابقه بدعهدی و نقض پیمان دارد، با احتیاط و دقت عمل کرد.
جوادیحصار تأکید کرد: این رویکرد مسئولین، نشاندهنده دقت و مراقبت آنان است و نباید آن را به معنای عدم اعتماد به توانمندی یا نیت مسئولان تلقی کرد.
وی در تبیین مواضع رهبر انقلاب پیرامون بیاعتمادی به طرف آمریکایی، اظهار کرد: این رویکرد نفی مذاکره نیست، مسئولان باید با هوشمندی و درایت کامل در گفتوگوها حاضر شوند تا از حسننیت آنها سوءاستفاده نشود و در واقع، تأکید بر بیاعتمادی، فراخوانی برای مذاکرهای هوشمندانه و با دقت نظر بالا است.
سخنگوی حزب اعتماد ملی در واکنش به تهدید برخی مقامات ارشد کشور در برخی تریبونها اظهار کرد: امنیت و مصونیت جانی تمامی شهروندان در پناه قانون معنا مییابد. بر همین اساس، هیچ فردی، فارغ از جایگاه حقیقی یا حقوقیاش، مجاز به تهدید جان دیگری نیست و چنین رفتاری، فارغ از اینکه از جانب هر فردی باشد، مستوجب پیگرد قانونی است.
شرایطی کهآمریکا را به سمت امضای تفاهم نامه سوق داده ضامن بقای آن هم هست
جوادیحصار در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه آمریکا را در اجرای مفاد این تفاهمنامه جدی میداند، با استناد به یک قاعده فلسفی اظهار کرد: علت مبقیه همان علت موجده است، یعنی همان انگیزهها و شرایطی که آمریکا را به سمت این تفاهمنامه سوق داده، اکنون ضامن بقای آن نیز هست.
وی ادامه داد: آمریکا خود آغازگرِ این مسیر و خواستار آتشبس بوده و اکنون نیز برای تداوم آن تلاش میکند، بنابراین در حال حاضر، این آمریکا است که مطالبهگر اجرای تفاهمنامه محسوب میشود، نه ایران.
غربیها تفاهمنامه را برای ایران هوشمندانه ارزیابی میکنند
سخنگوی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: محافل غربی و آمریکایی، این تفاهمنامه را برای ایران بسیار مطلوب و «رویایی» ارزیابی میکنند، زیرا بر این باورند که امتیازات قابلتوجهی به ایران اعطا شده است.
وی ادامه داد: یکی از نمایندگان پیشین مجلس عربستان گفته بود این پیمان، هوشمندانهترین و در عین حال یکجانبهترین توافقی است که آمریکا در سالهای اخیر با یک کشور دیگر منعقد کرده است.
جوادیحصار در تبیین جزئیات این تفاهم افزود: ایران تنها در یک بند و آنهم بهصورت مشترک، متعهد به انجام کاری شده است، در حالی که در اکثر بندهای دیگر، این آمریکا است که بارِ تعهدات را بر دوش میکشد. جای تعجب است که برخی منتقدان، بدون درکِ دقیقِ پیچیدگیهای این توافق، آن را غیرمفید میدانند و بر احتمال بدعهدی آمریکا تأکید میکنند. باید پرسید این افراد تا چه حد از دانش دیپلماتیک برخوردارند و آیا اساساً تواناییها و موازنههای قدرت میان ایران، آمریکا و منطقه را به دقت رصد کردهاند؟
مفاد یادداشت تفاهم در راستای منافع ملی تنظیم شده است
وی با تأکید بر اینکه آمریکا در شرایط فعلی، ناگزیر از اجرای این تفاهمنامه است، اظهار کرد: آمریکا به این تفاهمنامه نیاز دارد، بنابراین ما نباید نگران بدعهدی واشنگتن باشیم. در واقع، این آمریکاییها هستند که باید نگران پایبندی ایران به این توافق باشند، زیرا مفاد آن در راستای منافع ملی ایران تنظیم شده است.
این فعال اصلاحطلب با اشاره به ابعاد حقوقی این پیمان خاطرنشان کرد: این برای نخستین بار در تاریخ دیپلماسی آمریکا است که توافقی به زبان کشور مقابل (فارسی) نیز تدوین و توسط رئیسجمهور آمریکا امضا میشود. این اقدام برای آن است که از هرگونه تفسیر دوگانه یا بازی با کلمات براساس تفاوتهای زبانی در آینده جلوگیری شود.
جوادیحصار با انتقاد از منتقدان این توافق گفت: باید با تأمل بیشتری به مواضع کسانی نگریست که این توافق را زیر سوال میبرند.
وی با ارزیابی وزن تعهدات آمریکا در این یادداشت تفاهم عنوان کرد: در این توافق، آمریکا متعهد به برقراری آتشبس در سراسر منطقه شده است. در حالی که ایران داوطلبانه و براساس منافع ملی خود آتشبس را اجرا میکند، مسئولیت برقراری آتشبس در لبنان، فلسطین و غزه بر عهده آمریکاست، زیرا آمریکا باید رژیم صهیونیستی را به پذیرش این آتشبس مجاب کند.
سخنگوی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: بار اصلی این تفاهمنامه بر دوش ایالات متحده است. آتشبس برای ایران یک انتخاب مبتنی بر منافع است، اما اسرائیل هیچ انگیزهای برای آن ندارد و تنها تحت فشار مستقیم آمریکا به آن تن خواهد داد. در نتیجه، این توافق بیشترین بهره را برای ایران دارد، در تقابل با منافع رژیم صهیونیستی است و تعهدات سنگینی را برای واشنگتن ایجاد کرده است.
جوادیحصار با اشاره به جزئیات این تفاهمنامه، اظهار کرد: آمریکا متعهد شده است حضور خود را در پیرامون مرزهای ایران کاهش داده و از این مناطق فاصله بگیرد. این در حالی است که ایران هیچگونه تعهدی مبنی بر خروج از منطقه یا کاهش حضور منطقهای خود نپذیرفته است.
وی ادامه داد: ایران در این یادداشت تفاهم، ذرهای از حمایت خود از محور مقاومت کوتاه نیامده و این موضوع را بهصراحت بهعنوان بخشی از توافق قید کرده است. از نگاه من، پذیرش این شرایط از سوی واشنگتن، امتیازات راهبردی بسیار مهم و قابلتوجهی است که آمریکاییها ناچار به اعطای آن به ایران شدهاند.
این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا این یادداشت تفاهم به صلحی پایدار منجر خواهد شد، تاکید کرد: این توافق باید به چنین نتیجهای بینجامد، زیرا نه تنها ایران نیازمند ثبات منطقهای است، بلکه ایالات متحده نیز دیگر تمایل و توانی برای تداوم درگیری های بلندمدت در خلیجفارس ندارد.
باید رویکردی عقلانی و واقع بینانه نسبت به تفاهم داشته باشیم
جوادیحصار با تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکردی واقعبینانه و عقلانی افزود: وقتی کشورهای عربی و همپیمانان آمریکا میپذیرند که صندوقی ۳۰۰ میلیارد دلاری برای بازسازی خسارتهای ناشی از جنگ تأمین کنند، این خود گویای جایگاه برتر و اقتدار ایران در معادلات منطقهای است.
وی با اشاره به دستاوردهای یادداشت تفاهم اخیر، اظهار کرد: اگرچه در این دو جنگ متحمل خساراتی شدیم، اما اکنون در مسیری قرار داریم که غرامتهای جنگی را دریافت کنیم و مدیریت راهبردیِ تنگه هرمز نیز همچنان در اختیار ما باقی بماند اینها دستاوردهای اندک و کمارزشی نیستند.
08:14 - 1405/04/06
کد خبر: 86192965
شرایطی که آمریکا را به امضای تفاهمنامه سوق داده ضامن بقای آن هم هست
۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۲
کد خبر:
85625529
تهران- ایرنا- سخنگوی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه شرایطی کهآمریکا را به سمت امضای تفاهم نامه سوق داده ضامن بقای آن هم هست، گفت: برای نخستین بار در تاریخ دیپلماسی آمریکا توافقنامهای به زبانِ کشور مقابل (فارسی) تدوین و توسط رئیسجمهور آمریکا امضا شد.