15:30 - 1405/04/05
کد خبر: 86193234
کمبود ۵۲ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی/ نیاز به ۴۷ همت برای تکمیل پروژه‌ها

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اعلام کمبود ۵۲ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: در حالی که ۲۲۴ پروژه خوابگاهی در دست اجراست، برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بیش از ۴۷ همت اعتبار نیاز است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از وزارت بهداشت، مسعود حبیبی در نشست بررسی پروژه‌های سراهای دانشجویی و صنعتی‌سازی آشپزخانه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق ۷ و ۹، با تشریح وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی کشور اظهار کرد: در حال حاضر کشور به ۱۵۰ هزار تخت خوابگاهی نیاز دارد، اما تنها ۹۸ هزار تخت در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی است و ۲۲ هزار تخت نیز به‌صورت استیجاری تأمین شده است؛ بر این اساس، دانشگاه‌ها با کمبود ۵۲ هزار تخت خوابگاهی روبه‌رو هستند.
وی افزود: حدود ۶۰ درصد خوابگاه‌های موجود بیش از ۳۰ سال قدمت دارند و فرسوده هستند و حدود هفت درصد آنها نیز باید تخریب شوند. حتی در برخی موارد دستور تخلیه خوابگاه‌ها نیز صادر شده، اما به دلایل مختلف اجرایی نشده است.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به پروژه‌های در حال اجرا گفت: اکنون ۲۲۴ پروژه خوابگاهی در کشور در مراحل مختلف اجرا قرار دارد که ۱۱۴ پروژه مربوط به احداث خوابگاه و بقیه مربوط به تغییر کاربری فضاهای موجود است.
حبیبی با بیان اینکه برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خوابگاهی، بدون احتساب خوابگاه‌های متأهلی، بیش از ۴۷ همت اعتبار به همراه هزینه‌های تجهیز مورد نیاز است، اظهار کرد: در بهترین حالت امسال حدود پنج همت منابع برای این بخش قابل تأمین خواهد بود که ۲.۵ همت آن از محل اوراق خزانه است.
وی یکی از موانع اصلی تکمیل پروژه‌های خوابگاهی را نداشتن مجوز ماده ۲۳ (مجوزهای پدافند غیرعامل، بررسی های محیط زیست و توجیه فنی و اقتصادی پروژه) عنوان کرد و گفت: از ۱۱۴ پروژه احداثی، تنها ۲۳ پروژه دارای این مجوز هستند و این موضوع تأمین اعتبار و اجرای پروژه‌ها را با محدودیت مواجه کرده است.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای تأمین منابع مالی افزود: بهره‌گیری از اعتبارات مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، ظرفیت مولدسازی دارایی‌های دانشگاه‌ها و همچنین تسهیلات بانکی می‌تواند روند تکمیل پروژه‌های خوابگاهی را تسریع کند.
حبیبی همچنین از نهایی شدن تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن برای توسعه خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنند.
وی در پایان بر ارتقای کیفیت خوابگاه‌ها تأکید کرد و گفت: سیاست وزارت بهداشت توسعه مجتمع‌های خوابگاهی مجهز به امکانات رفاهی، فرهنگی و ورزشی است تا علاوه بر تأمین اسکان، کیفیت زندگی دانشجویان نیز ارتقا یابد.