00:48 - 1405/04/06
کد خبر: 86193431
دومین شب «باغ فردوس» به یاد شهدای دنا برگزار شد / اجرای حامد زمانی پس از هشت سال

تهران- ایرنا- دومین قرار شبانه «باغ فردوس» با شعار «من ایرانم» با حضور جمعی از هنرمندان و مردم برگزار شد و در این برنامه حامد زمانی خواننده پاپ پس از هشت سال با اجرای اثری به یاد شهدای ناو دنا به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دومین شب از دومین قرار شبانه «باغ فردوس» با شعار «من ایرانم» شامگاه جمعه (پنجم تیر ماه) با حضور جمعی از هنرمندان، اقشار مختلف مردم و خانواده شهدای ناو دنا با اجرای نیما کرمی در محوطه باغ فردوس تهران، مقابل موزه سینما برگزار شد.
در ابتدای این برنامه پس از اجرای آثار موسیقی آئینی، گروهی از رزم نوازان نیروی دریایی ارتش، سرود ملی کشورمان را اجرا کردند. در ادامه کلیپ‌هایی از نخستین قرار شبانه «باغ فردوس» و تجعات مردمی در میادین تهران طی جنگ تحمیلی سوم پخش شد.
سپس صادق شیخ‌زاده خواننده موسیقی سنتی ضمن قدردانی از حضور مردم، قطعه‌هایی متناسب با ماه محرم و ایران همچون «فراق» و «سپیده» (ایران، ای سرای امید) را اجرا کرد که در برخی از قطعات مردم نیز با او همراهی می‌کردند.
همچنین در ادامه برنامه محمدرضا جلایی‌پور جامعه‌شناس، پژوهشگر و فعال فرهنگی درباره وقایع جنگ تحمیلی سوم، حضور قابل توجه مردم در میادین در جنگ تحمیلی سوم و تجربیات این دوران نکاتی را بیان کرد.
تجلیل از خانواده‌های شهدای ناو دنا
در بخش دیگری از این برنامه، یاد شهدای ناو دنا گرامی داشته شد و ناوبان دوم مهدی عطایی از بازماندگان ناوشکن دنا، لحظات حمله به این شناور، جزئیات تلخ و شرایط آن زمان را روایت کرد.
همچنین در این بخش والدین شهید وزیری و همسر و فرزند شهید جاویدالاثر بهمن اسفندیاری در صحنه حضور پیدا کرده و درباره این شهدا سخنانی را مطرح کردند.
در پایان این بخش با حضور افسران نیروی دریایی و جمعی از مسئولان از این خانواده شهدا تجلیل شد و به خانواده شهید وزیری وسایل شخصی شهید و به خانواده شهید اسفندیاری یکی از کاشی‌های قدیمی حرم امام حسین‌ (ع) اهدا شد که همگان را متاثر کرد.

بازگشت حامد زمانی پس از هشت سال به صحنه
در بخش دیگری از برنامه دومین قرار شبانه «باغ فردوس»، حامد زمانی خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا و تهیه‌کننده موسیقی پاپ که بیشتر با مضامین انقلابی و هویتی فعالیت می‌کند، پس از هشت سال دوری از صحنه با اجرای قطعه‌های با مضمون ایران به صحنه بازگشت.
همچنین زمانی در این برنامه از قطعه «دنا» و با تقدیم این اثر به شهدای ناو دنا و خانواده‌های آنان رونمایی کرد.
این خواننده موسیقی پاپ پیش از اجرای قطعه «دنا» گفت: این قطعه قرار بود سه، چهار روز آینده رونمایی شود اما به واسطه حضور خانواده شهدای ناو دنا در این برنامه در مدت ۲۴ ساعت با حضور جمعی از هنرمندان آماده شد و امشب رونمایی می‌شود.
زمانی همچنین پس از اجرای این قطعه که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته بود، ضمن قدردانی از آنان اظهار کرد: امشب پس از هشت سال دوری از صحنه، به روی صحنه رفتم و امیدوارم پا قدم شما خوب باشد و کارها به روال باشند.



این خواننده پاپ سال گذشته با انتشار قطعه «می‌کشونی» با مضمون امام رضا(ع) به این حوزه بازگشت. این قطعه با شعر و آهنگسازی حامد زمانی و تنظیم امیر جمال‌فرد به همت مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی منتشر شد.
زمانی در ادامه فعالیت‌های خود قطعه‌ «صُمود» را با مضمون همبستگی با مردم فلسطین با شعری از قاسم صرافان، مرتضی آل‌کثیر و محسن کریمی راهجردی و تنظیم امیر جمال‌فرد منتشر کرد.
اجرای قطعه‌ای در وصف شهید احمد کاظمی برای فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد، «لگد» و «تو بگو ایران» از دیگر آثار زمانی است که به همت حوزه هنری در سال ۱۴۰۴ منتشر شدند و شامگاه پنجم تیرماه به صورت رسمی به اجراهای صحنه‌ای بازگشت.
شعرخوانی سیدحمیدرضا برقعی با مضمون وقایع عاشورا پایان بخش این برنامه بود.
پخش نماهنگ «زخمی آفتاب» با شعری از امید روزبه، آهنگسازی و خوانندگی محسن چاوشی که دوم تیرماه امسال و شب تاسوعای حسینی منتشر شد، اجرای اثری نمایشی و روشن کردن شمع توسط حاضران در کنار ماکت ناوشکن دنا به یاد آن شهدا از دیگر بخش‌های این برنامه بود.
به گزارش ایرنا، ناوشکن دنا ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۴ در حالی که از رزمایش صلح میلان در هند به کشورمان بازمی‌گشت، در آب‌های بین المللی نزدیک کشور سریلانکا مورد حمله‌ وحشیانه یک فروند زیردریایی آمریکایی قرار گرفت، این ناو در زمان حمله ۱۳۶ نفر خدمه داشت که ۱۰۴ نفر از آنها به شهادت رسیدند و ۳۲ نفر نجات یافتند. گفته می‌شود در میان کشته‌شدگان اجساد ۲۰ نفر هرگز بازیابی نشدند.
دومین قرار شبانه «باغ فردوس» از چهارم تیرماه آغاز شده و به مدت ۱۰ شب، هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در باغ فردوس تهران برگزار می‌شود و هر شب میزبان جمعی از هنرمندان، ورزشکاران و مردم خواهد بود.
این رویداد فرهنگی و اجتماعی با هدف همدلی و همراهی اقشار مختلف جامعه برگزار می‌شود و برنامه‌های متنوعی هنری برای حاضران تدارک دیده شده است.
نخستین شب از قرار شبانه «باغ فردوس» نیز با یاد شهدای ناو دنا چهارم تیرماه برگزار شد و در این برنامه، حسام‌الدین سراج و امیر تیموری به اجرای زنده موسیقی پرداختند. همچنین نیما کرمی در گفت‌ وگو با شاهدان عینی جنگ، روایت‌هایی از روزهای مقاومت را به مخاطبان ارائه کرد و بخش‌هایی از نمایش‌های آئینی نیز اجرا شد.
نخستین قرار شبانه «باغ فردوس» با هدف گردهم‌آیی و همدلی هنرمندان و علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ایران و در راستای مراقبت از ایران و دفاع از امنیت و تمامیت ارضی سرزمین فروردین ماه امسال در باغ فردوس تهران برگزار شد.