به گزارش بامداد شنبه ایرنا، روزنامه الاخبار در این گزارش نوشت: هیاتهای مذاکره کننده لبنان و (رژیم) اسرائیل با حضور وزیر خارجه آمریکا، پس از چند روز مذاکره در واشنگتن یک توافقنامه چارچوب امضا کردند.
این گزارش میافزاید: همانطور که پیشبینی میشد، مقامات لبنانی امتیازات رایگانی به دشمن دادند که به آنها اجازه میدهد در داخل منطقه موسوم به نوار یا کمربند امنیتی آزادانه اقدام کنند و تا زمانی که به گفته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر (رژیم) اسرائیل سلاح حزبالله جمع آوری نشود، در این نوار باقی بمانند.
در ادامه این گزارش آمده است: ششمین دور گفت وگوهای بین دو طرف، پس از تمدید ۲۴ ساعته اضافی آغاز شد.
این گزارش میافزاید: مارکو روبیو وزیر خارجه آمریکا پس از امضای این توافق گفت که مردم لبنان شایسته زندگی در امنیت و آرامش هستند.
بنا بر این گزارش، روبیو افزود که رژیم اسرائیل و لبنان پس از مذاکرات در واشنگتن به توافق چارچوبی رسیدهاند و کار زیادی در پیش داریم، ما گام مهمی به سوی برقراری صلح بین تل آویو و بیروت برداشتهایم و هنوز راه طولانی در پیش است.
این گزارش میافزاید: « ندا حماده معوض» سفیر لبنان در واشنگتن نیز گفت که به نیابت از رئیس جمهور و نخست وزیر از ترامپ تشکر میکنم و امضای توافق امروز گام نخست برای بازپسگیری حاکمیت لبنان است.
بنا بر این گزارش، «یحیئیل لیتر» سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن نیز گفت که ما خواهان صلحی واقعی بین رژیم اسرائیل و لبنان هستیم.
جزئیات توافق
در همین حال، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که این توافق شامل عقبنشینی رژیم اسرائیل در مرحلهای آزمایشی خواهد بود که به موجب آن یگانهایی از ارتش لبنان وارد شده و جایگزین نیروهای اشغالگر میشوند، علاوه بر اینکه حاکمیت دو طرف بر سرزمینهای خود به رسمیت شناخته میشود.
به گزارش این رسانه رژیم صهیونیستی، در جلسه افتتاحیه، مارکو روبیو وزیر خارجه آمریکا حضور داشت و برای ترغیب دو طرف به توافق تلاش کرد.
این منابع افزودند که موافقت رژیم اسرائیل شامل عقبنشینی محدود و مشخص از دو منطقه در لبنان است، در حالی که یک افسر ارشد ارتش رژیم صهیونیستی به این رسانه صهیونیستها گفت که یکی از عقبنشینیها از منطقهای در جنوب رودخانه لیتانی و دیگری در شمال آن خواهد بود و عقب نشینی شامل ارتفاعات الشقیف نمیشود.
بر اساس این طرح، نیروهای اشغالگر در چارچوب برنامه آزمایشی با نظارت آمریکا از آن مناطق خارج شده و یگانهای ارتش لبنان جایگزین آنها میشوند.
بر اساس گزارش شبکه۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، آمریکا آموزش و توانمندسازی نیروهای ارتش لبنان را برای اجرای توافق بر عهده خواهد گرفت و همچنین اطمینان حاصل خواهد کرد که هیچ نیرویی از حزبالله در صفوف آن حضور نداشته باشد.
به گزارش ایرنا، مارکو روبیو وزیر خارجه آمریکا پیش تر ادعا کرد که در پی گفت وگوها در واشنگتن، رژیم اسرائیل و لبنان به چارچوب توافق دست یافتهاند.
وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ روز جمعه به وقت محلی افزود که پس از مذاکرات در واشنگتن، چارچوب یک توافق میان رژیم اسرائیل و لبنان به دست آمده است.
مذاکرهکنندگان ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی و لبنان پس از پنجمین دور مذاکرات دیپلماتیک، یک چارچوب سهجانبه را امضا کردند.
روبیو در مراسم امضای چارچوب این توافق تصریح کرد که دستیابی به این چارچوب (توافق اولیه) آغاز کار است.
وزیر خارجه آمریکا گفت: «این شروع آغاز است. کار زیادی در پیش داریم. امروز نخستین گام است و نخستین گام گاهی دشوارترین گام است.»
وی مدعی شد: مردم لبنان شایسته زندگی در صلح هستند و توافق بدست آمده، گام مهمی در جهت تحقق صلح میان (رژیم) اسرائیل و لبنان محسوب میشود.
وزیر خارجه آمریکا از هیاتهای رژیم صهیونیستی و لبنان برای مشارکت و تعهدشان به این توافق قدردانی کرد و گفت که این تنها نخستین گام از «فرایندی دشوار اما ضروری» است.
روبیو افزود که این توافق حاصل مذاکرات در واشنگتن است و نشاندهنده پیشرفت محسوب میشود، اما بار دیگر تاکید کرد که «کار زیادی» همچنان باقی مانده است.
سفیر لبنان در آمریکا نیز اعلام کرد که این چارچوب، گام اولیه در مسیر بازگرداندن حاکمیت لبنان است.
سفیر رژیم اسرائیل در واشنگتن نیز با تکرار اتهامات تل آویو علیه ایران و گروههای مقاومت منطقه، مدعی شد: ما خواهان صلح واقعی با لبنان هستیم.
04:41 - 1405/04/06
کد خبر: 86193487
تهران- ایرنا- روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی توافقنامه دولت این کشور با رژیم صهیونیستی را توافقنامهای ننگین و شرمآور خواند.