به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سعید حبیبا روز شنبه در آیین رونمایی از این طرح در دانشگاه تهران گفت: این طرح که در جریان جنگ ۱۲ روزه اجرا شده بود، این بار با رویکردی جامعتر و با تمرکز بر شرایط پساجنگ برای دانشجویان و دانشگاهیان، اعم از کارکنان و اعضای هیأت علمی، از امروز آغاز میشود.
وی افزود: اجرای این طرح تا پایان ترم در دانشگاههای سراسر کشور ادامه خواهد داشت و نتایج و یافتههای حاصل از آن در برنامهریزیهای وزارت علوم مورد توجه قرار خواهد گرفت تا بتوانیم تا حد امکان آثار و ترومای ناشی از جنگ را کنترل کرده و راهکارهای بازسازی روحی و روانی را فراهم کنیم؛ به گونهای که دانشجویان و دانشگاهیان بتوانند زندگی عادی خود را از سر بگیرند.
به گزارش ایرنا، فاز نخست طرح ملی «احوالپرسی از دانشجویان در بحران جنگ و پس از جنگ» با هدف همدلی و همراهی دانشگاهها با دانشجویان، شناسایی و غربالگری دانشجویان در معرض خطر و ارائه حمایتهای روانی اجتماعی در ۱۱۰ دانشگاه کشور در تابستان ۱۴۰۴ برگزار شد.
این طرح از تاریخ ۸ تیر تا ۲۵ مرداد سال گذشته با هدف همدلی و همراهی دانشگاهها با دانشجویان، شناسایی و غربالگری دانشجویان در معرض خطر و ارائه حمایتهای روانی اجتماعی به اجرا درآمد.
طرح ملی «احوالپرسی از دانشجویان در بحران جنگ و پس از جنگ» دارای استانداردهای اجرایی شامل: (۱) تدوین فرم مصاحبه و دریافت تایید اجرای آن، (۲) تهیه دستورالعمل اجرای مصاحبه، (۳) آموزش به کارشناسان مصاحبه کننده با مدرک مرتبط روانشناسی و مشاوره قبل از اجرای طرح، (۴) حضور مستمر و مداوم سوپروایزر در هر دانشگاه جهت رفع مشکلات و ابهامات کارشناسان مجری، (۵) نظارت و پیگیری روزانه توسط همکاران دفتر مشاوره و سلامت بر روند اجرای طرح و (۶) در نهایت، گزارشگیری هفتگی است.
این طرح که تاکنون دو مرحله از آن در دانشگاهها اجرا شده است، به شکل یک مصاحبه تلفنی با هر فرد دانشجو در مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه انجام میگیرد. اگر چه، پایان مصاحبه تلفنی بر حسب شرایط قابل افزایش است.
09:45 - 1405/04/06
کد خبر: 86193591
تهران- ایرنا- موج سوم طرح ملی «احوالپرسی از دانشجویان و دانشگاهیان در دوران پساجنگ» در دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور رییس سازمان دانشجویان و معاون وزیر علوم و با رونمایی از سامانه این طرح ملی آغاز شد.