10:58 - 1405/04/06
کد خبر: 86193711
پیش‌بینی افزایش تقاضای دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در ایران 

تهران- ایرنا- رئیس سازمان امور دانشجویان اعلام داشت: بر اساس شواهد موجود، پیش‌بینی می‌کنیم در ترم آینده، آمار تقاضای دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران افزایش قابل توجهی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، سعید حبیبا روز شنبه در حاشیه مراسم رونمایی از «اجرای موج سوم طرح ملی احوالپرسی از دانشجویان و دانشگاهیان در دوران پساجنگ» در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم اظهار داشت: شرایط جنگ ۱۲ روزه و جنگ تحمیلی سوم، موقعیتی برای ایران فراهم کرد. شاید ما در داخل کشور به خوبی متوجه بازتاب این مقاومت نباشیم، اما در خارج از مرزها این ایستادگی بسیار برجسته بوده است. به همین دلیل متقاضیان زیادی علاقه‌مند هستند بدانند ایرانی‌ها چگونه فکر می‌کنند و با چه تدبیری توانستند دشمنانی مانند آمریکا را متوقف کنند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنیم در ترم آینده تعداد دانشجویان بین‌المللی افزایش قابل توجهی داشته باشد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دانشجویان بین‌الملل و برنامه‌های وزارت علوم در این حوزه گفت: یکی از تکالیف وزارت علوم بر اساس قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی تا پایان برنامه است. هم‌اکنون نزدیک به ۹۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در کشور تحصیل می‌کنند و متقاضیان زیادی، حتی در همین شرایط جنگی، برای تحصیل در ایران وجود دارند.
رئیس سازمان امور دانشجویان تأکید کرد: البته به دانشگاه‌ها به‌شدت توصیه کرده‌ایم که کیفیت را فدای کمیت نکنند. کیفیت برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا یک دانشجوی خارجی توانمند و باسواد می‌تواند مبلغ فرهنگ غنی ایران در کشور خود باشد.
تحویل ۱۲۰۰ واحد خوابگاه متأهلی به دانشجویان تا مهرماه امسال
حبیبا با اشاره به توسعه خوابگاه‌های دانشجویی، از تحویل ۱۲۰۰ واحد خوابگاه متأهلی تا آغاز سال تحصیلی جدید (مهرماه ۱۴۰۵) خبر داد و گفت: بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده دولت، ساخت حدود پنج هزار واحد خوابگاه متأهلی در دستور کار قرار دارد و از این تعداد، ۱۲ واحد خوابگاه متأهلی تا آغاز ترم جدید به دانشگاه‌ها تحویل خواهد شد.
وی درخصوص استفاده دانشگاه‌ها از اعتبار مالیاتی شرکت‌ها نیز گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب با پیگیری وزارت علوم، استفاده از اعتبار مالیاتی بود که خوشبختانه سازمان امور مالیاتی با آن موافقت کرد. ما نیز به همه دانشگاه‌ها بخشنامه‌ای ابلاغ کرده‌ایم تا بتوانند از اعتبارات مالیاتی شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ برای توسعه زیرساخت‌های دانشگاهی استفاده کنند.
وی افزود: البته این موضوع به فعالیت خود دانشگاه‌ها بستگی دارد و ستاد وزارت علوم تنها زمینه و تسهیلات لازم را فراهم می‌کند. برخی دانشگاه‌ها در این زمینه بسیار خوب عمل کرده‌اند و موفق شده‌اند اعتبارات مالیاتی شرکت‌های بزرگ را برای توسعه و تجهیز خوابگاه‌ها و همچنین آزمایشگاه‌ها جذب کنند.
رئیس سازمان امور دانشجویان درباره «رداکارت» نیز اظهار داشت: برنامه داشتیم این طرح را با همکاری همراه اول پیش از جنگ اجرا کنیم، اما جنگ همه برنامه‌ها را به هم زد. امیدواریم از آغاز ترم جدید در مهرماه، رداکارت را در سراسر کشور عملیاتی کنیم.
به گزارش ایرنا، «سمپوزیوم پیشگیری از مصرف مواد در محیط‌های آموزشی» نیز همزمان با مراسم رونمایی از «اجرای موج سوم طرح ملی احوالپرسی از دانشجویان و دانشگاهیان در دوران پساجنگ» در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد، حبیبا درباره این سمپوزیوم نیز گفت: باید دقت کنیم که آینده‌سازان کشور، به‌ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان، را نسبت به خطر اعتیاد هوشیار کنیم. این سمپوزیوم نیز با همین رویکرد برگزار شد تا بتوانیم از طریق روش‌های جدید، به‌ویژه استفاده از همیاران دانشجو و همچنین برنامه‌های اثرگذار، این هدف را محقق کنیم.
وی افزود: استفاده از انیمیشن‌هایی که وضعیت افراد را پیش و پس از اعتیاد برای دانشجویان و دانش‌آموزان به تصویر می‌کشد، می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که در دانشگاه‌ها انجام داده‌ایم، شرایطی فراهم شود تا دانشجویان با فعالیت‌هایی همچون ورزش، مسابقات علمی، برنامه‌های هنری و دیگر سرگرمی‌های سالم، کمتر به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کنند.