به گزارش روز شنبه ایرنا، «حنا غریب»، دبیرکل حزب کمونیست لبنان در صفحه کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: از همان ابتدا با توافق عادی سازی روابط در مساله ترسیم مرزهای دریایی با دشمن اسرائیلی مخالفت کردیم، پس اکنون چگونه توافق تسلیم در برابر آن رژیم را بپذیریم؟ هیچ صلحی با نظام آپارتاید و نسل کشی نداریم. باهم تلاش کنیم تا توافق ننگ و ذلت را ساقط کنیم.
تجاوزهای رژیم صهیونیستی علیه عدالت، حق و انسانیت است
در این راستا، «عمر نشابه»، پژوهشگر علوم جنایی نوشت: تمام دنیا بداند که جوزف عون، رئیس جمهور لبنان و نواف سلام، نخست وزیر این کشور از دشمن اسرائیلی در برابر هرگونه پیگرد قانونی دفاع کردند. تجاوزات این رژیم نه تنها علیه خانواده های شهدای لبنانی و فلسطینی است بلکه تجاوز علیه عدالت، حق و انسانیت است.
اسرائیل فریبکار است و به سادگی از لبنان خارج نمی شود
همچنین، «عدنان منصور»، وزیر خارجه اسبق لبنان در گفت وگو با شبکه المیادین گفت: توافق با اسرائیل، دولت را در مقابل حزب الله قرار می دهد و این مساله بسیار خطرناک است.
وی گفت: این توافق امضا شد تا مسیر لبنان را از ایران جدا کند. هرکس گمان می کند که اسرائیل به راحتی از لبنان خارج می شود متوهم است. اسرائیل فریبکاری و تعلل می کند.
حاکمیت لبنان، صلح داخلی، ارتش و ساکنان روستاهای اشغال شده مهم ترین قربانیان توافق اخیر هستند
«شیخ حسین زین الدین»، از شخصیت های دینی لبنانی هم در صفحه کاربری خود نوشت: قربانیان ائتلاف امنیتی دولت لبنان با سروران آن ها یعنی صهیونیستی ها به این ترتیب هستند؛ حاکمیت، صلح داخلی، ارتش لبنان، توافق طائف، روستاهای اشغال شده، کسانی که با انگیزه های فرقه ای و تعصب جاهلی از دولت حمایت می کنند.
وی تاکید کرد: اما مقاومت به فداکاری عادت کرده و قربانی نخواهد بود. پس ای دم(دنباله رو) سفارت بفهم و فکر نمی کنم که بفهمی.
جوزف عون به اسرائیل مصونیت قانونی داده است
در این خصوص «حسن علیق» خبرنگار لبنانی، در صفحه خود در شبکه ایکس نوشت:این یک توافق عادیسازی امنیتی است، یک توافق ائتلاف مطیعانه است که به موجب آن جوزف عون دنباله رو نتانیاهو و هر نخست وزیر دیگر اسرائیلی می شود.
وی نوشت: جوزف عون علاوه بر ایجاد یک کمیته امنیتی مشترک و اعطای کنترل مساله بازسازی به آمریکا و تبدیل کردن ارتش اسرائیل به نگهبان ارتش لبنان برای اطمینان از انجام «وظایف» خود، متعهد شد که رژیم اشغالگر را به خاطر هیچ جنایتی که در گذشته مرتکب شده یا ممکن است در آینده مرتکب شود، تحت پیگرد قانونی قرار ندهد.
این خبرنگار افزود: جوزف عون به رژیم اشغالگر مصونیت قانونی اعطا کرد که مانع از پیگرد قانونی آن در برابر هر نهاد بینالمللی، چه قضایی و چه سیاسی، میشود. من از فضای کلی توافق آگاه بودم، اما این بند فراتر از همه ی انتظارات بود.
دولت لبنان کلید حاکمیت بیروت را به واشنگتن و تل آویو سپرده است
شیخ احمد قبلان مفتی جعفری لبنان در اظهاراتی گفت: دولت کنونی، کلید حاکمیت بیروت را به واشنگتن و تل آویو سپرده است اما ما به هر قیمتی با این اقدام مقابله میکنیم.
شیخ احمد قبلان با انتقاد شدید از توافق امضا شده در واشنگتن میان لبنان و رژیم صهیونیستی افزود: آنچه میان دولت کنونی لبنان و رژیم تروریستی اسرائیل زیر نظر آمریکای خبیث توافق شده، بدترین فاجعه ملی است که تاکنون لبنان شاهد آن بوده است و هیچ مشروعیت قانونی ندارد.
وی اضافه کرد: دولت کنونی لبنان با چنین رویکردی فقط نماینده خودش است و نماینده ملت لبنان نیست و مساله خطرناکتر اینکه براساس این توافق، نظارت بر عملکرد ارتش لبنان و سرزمینهای اشغال شده کشور را به ارتش تروریستی رژیم صهیونیستی میسپارد.
حزب الله همچنان مخالف مذاکرات مستقیم با اسرائیل است
عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان ضمن انتقاد از مذاکره مستقیم دولت لبنان با تل آویو گفت: اسرائیل به دنبال شعله ور کردن جنگ میان لبنانی هاست.
«امین شری»، اظهار داشت که موضع حزب الله در رد مذاکرات مستقیم با اسرائیل همچنان پابرجاست.
بدون خواست مقاومت هیچ اقدامی به نتیجه نخواهد رسید
حسن فضلالله نماینده فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان گفت: آنچه در واشنگتن رخ داد، تلاشی برای متوقف کردن تفاهم نامه اسلامآباد بود و بدون خواست مقاومت هیچ اقدامی به نتیجه نخواهد رسید.
وی افزود: اجازه نمیدهیم این دولت، لبنان را نابود کند و سرنوشت و کشورمان را به دست آن نخواهیم سپرد.
فضل الله در ادامه با بیان اینکه این دولت نمیتواند اراده خود را بر مردم لبنان تحمیل کند، گفت: عامل اصلی میدان است و ما میدان را در اختیار داریم و ما اهل این سرزمین هستیم.
توافقنامه اخیر نمایانگر اراده مردم لبنان نیست
حزب سوسیال ناسیونالیست لبنان به شدت از تن دادن دولت این کشور به توافق با رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و خواستار روی آوردن به گزینه مقاومت علیه این اقدام حقارت آمیز شد.
حزب سوسیال ناسیونالیست لبنان در بیانیه ای اعلام کرد: در حالی که قهرمانان مقاومت باشکوهترین حماسههای قهرمانی را رقم زدند و مردم ما در راستای کرامت و حفاظت از حاکمیت لبنان جانفشانی کرده و از ویرانگری و آوارگی رنج برده اند، مقامات رسمی در واشنگتن به صحنه تحقیرآمیز موسوم به «توافقنامه چارچوب سهجانبه» تن دادند که تحت نظارت و دیکتههای دولت آمریکا، شریک کامل در تجاوز و جنگ نابودی علیه مردم ما است.
این حزب ضمن مخالفت شدید با این توافق اضافه کرد: این توافقنامه نه نمایانگر اراده مردم لبنان است و نه فداکاریهای آنها را حفظ میکند، بلکه تلاشی آشکار برای مشروعیت بخشیدن به نتایج تجاوز و فراهم کردن راههای فرار سیاسی و امنیتی برای دشمن صهیونیستیِ محاصرهشده در میدان است.
به گزارش ایرنا، مارکو روبیو وزیر خارجه آمریکا پیشتر ادعا کرده بود که در پی گفت وگوها در واشنگتن، رژیم اسرائیل و لبنان به چارچوب توافق دست یافتهاند.
وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ روز جمعه به وقت محلی افزود که پس از مذاکرات در واشنگتن، چارچوب یک توافق میان رژیم اسرائیل و لبنان به دست آمده است.
مذاکرهکنندگان ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی و لبنان پس از پنجمین دور مذاکرات دیپلماتیک، یک چارچوب سهجانبه را امضا کردند. روبیو در مراسم امضای چارچوب این توافق تصریح کرد که دستیابی به این چارچوب (توافق اولیه) آغاز کار است.
وزیر خارجه آمریکا گفت: این شروع است. کار زیادی در پیش داریم. امروز نخستین گام و نخستین گام گاهی دشوارترین گام است.
سفیر لبنان در آمریکا نیز اعلام کرد که این چارچوب، گام اولیه در مسیر بازگرداندن حاکمیت لبنان است.
سفیر رژیم اسرائیل در واشنگتن نیز با تکرار اتهامات تل آویو علیه ایران و گروههای مقاومت منطقه، مدعی شد: ما خواهان صلح واقعی با لبنان هستیم.
پنجمین دور مذاکرات لبنان و اسرائیل هفته گذشته در واشنگتن و با نظارت مارک روبیو انجام شد.
11:48 - 1405/04/06
کد خبر: 86193737
انتقاد شخصیتها و احزاب لبنانی از توافق دولت با رژیم صهیونیستی/ اسرائیل فریبکار است
۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۲
کد خبر:
85625529
تهران-ایرنا- در پی اعلام توافق دولت لبنان با رژیم صهیونیستی، برخی شخصیت های سیاسی و رسانه ای این کشور به شدت از این توافق انتقاد کردند.