رسانه صهیونیستی: هدف اسرائیل از توافق با لبنان، ایجاد تفرقه و تقابل دولت با حزب‌الله است

تهران - ایرنا - همزمان با انتشار جزئیات چارچوب توافق میان لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا، یک رسانه صهیونیستی گزارش داد که راهبرد تل‌آویو از ابتدا مبتنی بر ایجاد شکاف داخلی در لبنان و سوق دادن دولت آن به رویارویی نظامی با حزب‌الله بوده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، «راویو دروکر» خبرنگار این شبکه، در تحلیلی در خصوص توافق میان دولت لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا، اذعان کرد که سیاست تل‌آویو از ابتدا بر ایجاد شرایطی استوار بوده که دولت این کشور را به تقابل نظامی با حزب‌الله سوق دهد.
وی تأکید کرد که رژیم صهیونیستی در پی سوق دادن لبنان به سمت جنگ داخلی و ایجاد شکاف داخلی با هدف تضعیف حزب‌الله و وادار کردن دولت به رویارویی نظامی با این حزب است.
لبنان و رژیم صهیونیستی روز جمعه پس از پنج دور مذاکره و چهار روز رایزنی در واشنگتن با میانجیگری آمریکا، چارچوبی برای توافق در آینده دست یافتند. این چارچوب با حضور «مارکو روبیو» وزیر امور خارجه آمریکا، «ندا حماده معوض» سفیر لبنان در آمریکا و «یخیل لیتر» سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن به امضا رسید.
بر اساس گزارش پایگاه خبری آمریکایی اکسیوس، این توافق‌نامه، مسیر مذاکرات آتی میان دو طرف را ترسیم کرده و شامل اقدام‌های اجرایی اولیه است. این پایگاه به نقل از یک مقام اسرائیلی اظهار کرد که بر اساس این توافق، رژیم صهیونیستی تا زمان خلع سلاح حزب‌الله، حضور خود را در منطقه امنیتی موسوم به «خط زرد» حفظ خواهد کرد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیز اعلام کرد که عقب‌نشینی آزمایشی نیروهای این رژیم از دو منطقه در جنوب لبنان انجام خواهد شد که یکی خارج از محدوده موسوم به «منطقه امنیتی» و دیگری در منطقه‌ای است که ارتش اسرائیل تمایلی به حفظ حضور در آن ندارد.
وی همچنین تاکید کرد که تا زمان خلع سلاح حزب‌الله، ارتش این رژیم در منطقه امنیتی باقی خواهد ماند و اجازه بازگشت نیروهای حزب‌الله یا ساکنان لبنانی به این مناطق را نخواهد داد.
دو مقام اسرائیلی نیز به اکسیوس گفتند که یکی از مناطق مورد نظر در شمال رودخانه لیتانی و دیگری در جنوب این رودخانه قرار دارد. این پایگاه همچنین به نقل از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد که افسران نظامی آمریکا در قالب طرح‌های آزمایشی با ارتش لبنان همکاری خواهند کرد تا از نبود نیروهای حزب‌الله در این مناطق اطمینان حاصل شود.

سفیر لبنان در آمریکا این توافق را گام نخست برای بازگرداندن حاکمیت لبنان بر اراضی خود توصیف کرد. با این حال، همزمان با اعلام این توافق، شماری از شهروندان لبنانی با برگزاری تجمع‌هایی نسبت به مفاد آن اعتراض کردند.
حزب‌الله تاکنون بیانیه رسمی درباره این توافق منتشر نکرده است. با این حال، «امین شری»، نماینده فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره با انتقاد از مذاکرات مستقیم، تأکید کرد که رژیم صهیونیستی در پی آن است تا اهدافی را که در میدان نبرد به آن دست نیافته، از طریق ایجاد اختلاف میان لبنانی‌ها دنبال کند.
وی همچنین تصریح کرد که موافقت با استقرار ارتش لبنان در جنوب رودخانه لیتانی، مشروط به عقب‌نشینی کامل نیروهای اشغالگر از خاک لبنان است.
روزنامه لبنانی «الاخبار» نیز در گزارشی، چارچوب توافق یادشده را به زیان منافع ملی لبنان دانست و نوشت که این توافق، امتیازهایی به رژیم صهیونیستی برای تداوم حضور نظامی در منطقه موسوم به کمربند امنیتی داده است و در عمل این رژیم تا زمان تحقق شروط اعلامی خود، در این منطقه خواهد ماند.