به گزارش روز شنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی الجزیره، مرگ مهاجران در بازداشتگاههای ایالات متحده در دولت دوم ترامپ افزایش یافته است. از همین رو، تورک خواستار تحقیقات مستقل در مورد افزایش شدید مرگ و میر در بازداشتگاههای مهاجران شد.
وی در بیانیهای با اعلام نگرانی نسبت به نبود شفافیت در مورد مرگ و میر مهاجران در بازداشتگاههای ایالات متحده، اعلام کرد که براساس آمار دولت آمریکا دستکم ۱۹ مورد مرگ مهاجران تنها در سال جاری میلادی رخ داده است.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد افزود: «کسانی که مسئول نقض قانون هستند باید پاسخگو باشند و حقوق خانوادههای قربانیان برای حقیقت، عدالت و غرامت و تضمین عدم تکرار باید رعایت شود.»
الجزیره می افزاید: مرگ و میر مهاجران در بازداشتگاه های آمریکا در دولت دوم ترامپ رشد قابل توجهی داشته که به گفته گروههای حقوق بشری و وکلای مهاجرت نتیجه بی توجهی سیستماتیک، شرایط غیرانسانی و بدرفتاری است.
دولت ترامپ در راستای اجرای برنامه اخراج سریع مهاجران، بازداشتگاههای مهاجران که برخی از آنها توسط پیمانکاران خصوصی اداره میشوند، را گسترش داده است.
ترامپ روز جمعه در پستی در شبکههای اجتماعی اظهار داشت که دولت او «بالاترین میانگین نرخ دستگیری روزانه توسط اداره مهاجرت و گمرک (ICE) و اداره گمرک و حفاظت مرزی (CBP) را نسبت به تمامی روسای جمهور دیگر ایالات متحده دارد».
براساس آمار ارائه شده از سوی دولت آمریکا، نرخ مرگ و میر مهاجرن در سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۱ نفر، در سال ۲۰۲۵ میلادی، ۳۳ نفر و در ۶ ماهه نخست سال جاری میلادی ۱۹ نفر گزارش شده است. تازهترین مورد مرگ و میر در بازداشتگاههای آمریکا در تاریخ ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) در بازداشتگاهی در لوئیزیانا گزارش شد.
گروه دیدهبان حقوق بشر در گزارشی در اوایل ماه جاری میلادی نوشت: «میزان مرگومیر در بازداشتگاههای اداره مهاجرت و گمرک در بالاترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته است و از زمان آغاز دولت دوم ترامپ بیش از دو برابر شده است.
این رقم حدود چهار برابر دولت جو بایدن و بیش از دو و نیم برابر دولت نخست ترامپ است.»
در این گزارش آمده است که مجموع ۵۲ نفری که از آغاز دولت دوم ترامپ تاکنون جان خود را در بازداشتگاه های آمریکا از دست دادهاند، بین ۱۹ تا ۷۵ سال سن داشته و از ۲۰ ملیت مختلف بودهاند.
تورک در ادامه بیانیه خود خاطرنشان کرد: «ادعاهای نگرانکنندهای در مورد استفاده از زور» در چنین بازداشتگاههایی وجود داشته است، در حالیکه پنج مورد از مرگومیرهای ثبتشده در سال ۲۰۲۶ به عنوان خودکشی طبقهبندی شدهاند.
او همچنین نسبت به وجود سلول های انفرادی در این بازداشتگاهها که با افزایش خطر خودکشی همراه است ابراز نگرانی کرد؛ از نگاه سازمان ملل اگر چنین وضعیتی بیش از ۱۵ روز ادامه پیدا کند نوعی شکنجه بشمار میرود.
12:41 - 1405/04/06
کد خبر: 86193822
افزایش مرگ مهاجران در دولت دوم ترامپ؛ کمیسر عالی حقوق بشر هشدار داد
۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۲
کد خبر:
85625529
تهران- ایرنا- ولکر تورک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیهای با ابراز نگرانی نسبت به رشد قابل توجه مرگ و میر مهاجران در بازداشتگاههای آمریکا در دولت دوم دونالد ترامپ، خواستار تحقیقات مستقل در این زمینه شد.