به گزارش روز شنبه ایرنا از نشریه میدل ایست آی، براساس شکایتی که در دادگاه فدرال نیویورک ثبت شده است، حسابهای بانکی سه قاضی دیوان کیفری بینالمللی (ICC) مسدود شده، بیمه درمانی آنها از دست رفته و از خدمات مالی اولیه محروم شدهاند.
تحریمهای ایالات متحده که تحت فرمان اجرایی ۱۴۲۰۳ رئیسجمهوری ایالات متحده در فوریه ۲۰۲۵ (بهمن ۱۴۰۳) صادر شد، پیامدهایی بسیار فراتر از زندگی حرفهای برای این سه قاضی به دنبال داشته است.
حالا سه قاضی هدف تحریم دولت ترامپ شکایتی را تسلیم دادگاه فدرال نیویورک کرده اند؛ قضات دیوان کیفری بین المللی به نام های کیمبرلی پروست از «کانادا»، سالومی بالونگی باسا از «اوگاندا» و رین آلاپینی گنسو از «بنین» (در غرب آفریقا) این شکایت را ارائه کردهاند.
مطابق شکایت این سه قاضی که از سال ۲۰۱۸ تاکنون در دیوان کیفری بین المللی مشغول به کار هستند، از دولت ترامپ شکایت و درخواست لغو تحریمها ارائه شده است، ضمن آنکه اقدامات واشگتن علیه آنها مصداق «مجازات اعدام مالی» توصیف شده است.
میدل ایست آی خاطرنشان میکند که سه قاضی نام برده به دلیل تصمیمات خود در جریان وظایف قضایی از سوی دولت ترامپ تحریم شده اند؛ پروست و باسا به دلیل مشارکت در حکم شعبه تجدیدنظر در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) که به دادستان دیوان کیفری بینالمللی اجازه تحقیقات در مورد جنایات ادعایی ایالات متحده در افغانستان میداد، تحریم شدند.
آلاپینی گنسو هم به دلیل نقشش به عنوان عضو شعبه اول مقدماتی تحریم شده است؛ شعبهای که در نوامبر ۲۰۲۴ (آبان ۱۴۰۳) حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، و یوآو گالانت وزیر جنگ سابق کابینه رژیم صهیونیستی را به دلیل جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در غزه صادر کرد.
جیمز گلدستون مدیر اجرایی «ابتکار عدالت جامعه باز» و وکیل مشترک پروست، تحریمها علیه این سه قاضی را «حملهای بیسابقه به استقلال قضایی» دانست.
وی در این خصوص به میدل ایست آی گفت: «آنها تلاش میکنند قضات را وادار کنند که از تصمیمگیری بر اساس حقایق و قانون خودداری کنند و در عوض منافع شخصی خود را در نظر بگیرند؛ یعنی تهدیدهایی که این تحریمها برای رفاه مالی و شخصی آنها ایجاد میکند.»
12:36 - 1405/04/06
کد خبر: 86193876
تهران- ایرنا- سه قاضی دیوان کیفری بین المللی که تحت تحریمهای دولت دونالد ترامپ قرار دارند، در شکایتی در دادگاه فدرال خواستار لغو این تحریمها شدند.