به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، حجتالاسلام والمسلمین سید رمضان موسویمقدم روز شنبه در مراسم «نفسهای سوخته» عصر امروز شنبه در فرهنگسرای ملل، افزود: امیدواریم دادگاههای بینالمللی تحت فشار وجدانهای بیدار جهان، سرانجام به محکومیت جنایتکاران و حقانیت شما تن دهند.
وی ادامه داد: در عصر حاضر این جنایات و ظلمهایی که به ابنای بشر شده، جدی گرفته نمیشود و تجربیات خوبی در این زمینه در مراکز بینالمللی حقوق بشری وجود ندارد.
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید ضمن بررسی تاریخی کاربرد سلاحهای شیمیایی افزود: جریان لیبرال دموکراسی با بازخوانی افکار ماکیاولی که هدف را توجیهگر ابزار میکرد، باعث شد فتوت و جوانمردی که از ارزشهای والای انسانی در مکتب اسلام است، از میان برود.
موسویمقدم با اشاره به کاربرد سلاح شیمیایی توسط آمریکا در ویتنام، خاطرنشان کرد: پژوهش و دانش که آمده بود تا جهان را جای بهتری برای زیستن کند، بیرحمانه درد و زخم را پیشکش ملتها کرد. آمریکاییها بهار دلانگیز ویتنام را با سموم شیمیایی به خزانی سرد و دلخراش بدل کردند.
وی با بیان اینکه عاشورای سال ۶۱ هجری و بمباران شیمیایی سردشت مظلوم هر دو از یک جنس ظلم و کینهتوزی هستند، گفت: ریختن بمبهای غیرمتعارف در تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه و آوار کردن مدرسه بر سر دهها کودک بیگناه نیز از همین دست است.
نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تلاقی زخمهای تاریخی، افزودد: امروز گرد هم آمدهایم تا فریاد دادخواهی خود را از دستهای تاریخ تا همین امروز به گوش مدعیان دروغین حقوق بشر برسانیم.
وی ادامه داد: اکنون شاهدیم خشنترین روسای جهان بیرق حقوق بشر بر دوش گرفته و داعیه عدالت دارند.
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امورایثارگران با توصیف حال و هوای خانوادههای جانبازان شیمیایی گفت: میتوان تصور کرد که چگونه فرزندان خردسال سردشت نیمههای شب از صدای سرفههای پدر بیدار میشوند و رقیهوار به خود میلرزند.
موسوی مقدم افزود: سرفههای ۴۰ ساله جانباز شیمیایی چیزی از لذت درد کشیدن کم نمیکند؛ این ایمان و اخلاص است که سرفهها را به ذکری دائم تبدیل کرده است.
۶۷ هزار جانباز شیمیایی در کشور
عباسعلی رضایی مدیرکل بنیاد شهید تهران بزرگ با اشاره به آمار ۶۷ هزار جانباز شیمیایی در کشور، درباره دشواریهای زندگی این عزیزان، افزود: جانبازان شیمیایی قصه پرغصهای دارند. نمیدانند دمی که میآید آیا برمیگردد یا خیر.
وی ادامه داد: همه آسایش و آرامش ما بستگی به خون شهیدان و این جانبازان عزیزی است که نفس کشیدن را برای خود حرام کردند تا کشور ما به دست یاغیان نیفتد.
مدیرکل بنیاد شهید تهران بزرگ با تأکید بر درک عمیق خود از وضعیت جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان و نخاعی، خاطرنشان کرد: من سالها نوکری این عزیزان را کردهام و با همه گروههای جانبازی آشنا هستم.
رضایی گفت:جانفشانی آنها را با گوشت و پوست خود درک کردهام. این جانبازان با وجود زندگی بسیار سخت و مشکلات تنفسی، هرگز خم به ابرو نمیآورند.
مراسم «نفسهای سوخته» همزمان با سالروز بمباران شیمیایی شهر سردشت و آیین افتتاح نمایشگاه عکس «نفسهای سوخته» با حضور حجت الاسلام والمسلمین «سیدرمضان موسویمقدم» نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت الاسلام والمسلین «میثم امرودی» مشاور فرهنگی وزیر امور خارجه، «یعقوب سلیمانی» معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در فرهنگسرای ملل تهران برگزار شد.
18:02 - 1405/04/06
کد خبر: 86194212
راهبرد مقاومت باید استمرار داشته باشد/لزوم دادخواهی قربانیان سلاحهای شیمیایی
۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۲
کد خبر:
85625529
تهران- ایرنا- نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر لزوم دادخواهی قربانیان سلاحهای شیمیایی و استمرار راهبرد مقاومت، گفت: تاریخ مملو از نمونههایی است که در آن مدعیان حقوق بشر در برابر استفاده از سلاحهای غیرمتعارف و کشتار غیرنظامیان سکوت کردهاند.