19:45 - 1405/04/06
کد خبر: 86194262
دیپلمات روس: اروپا و ناتو دنبال بی‌ثبات‌سازی مناطق مختلف آسیا و اوراسیا هستند

تهران-ایرنا- یک دیپلمات ارشد روس گفت کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دنبال بی‌ثبات‌سازی آسیای مرکزی، آسیای جنوبی، شمال‌شرق و جنوب‌شرق اوراسیا هستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، الکساندر تروفیموف، سفیر ویژه وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با تاس اعلام کرد تلاش‌های کشورهای غربی برای مقابله با ظهور مراکز جدید قدرت از طریق اعمال فشار بر روسیه و شرکای آن، نتیجه معکوس داشته و موجب نزدیکی بیشتر این کشورها به یکدیگر شده است.
وی افزود: جامعه غربی یا این واقعیت را درک نمی‌کند یا از پذیرش آن خودداری می‌کند و از این رو همچنان می‌کوشد بر اساس الگوهای قدیمی عمل کند و بر روسیه و سایر کشورها فشار وارد آورد. اما نتیجه دقیقاً برخلاف آن چیزی است که مدنظر آنها بود؛ هرچه غرب بیشتر تلاش می‌کند بر کشورهای جنوب و شرق جهانی نفوذ و فشار وارد کند، این کشورها با صراحت بیشتری در برابر آن مقاومت می‌کنند و در پی گسترش همکاری‌ها دقیقاً خارج از حوزه نفوذ غرب برمی‌آیند.
این دیپلمات روس همچنین ابراز اطمینان کرد که ظهور مراکز جدید نفوذ در جهان چندقطبی، روندی عینی و اجتناب‌ناپذیر است؛ روندی که به دموکراتیک‌تر شدن روابط بین‌الملل کمک می‌کند و فرصت‌های بیشتری را برای همه کشورها فراهم می‌آورد تا روابط و همکاری‌های بین‌المللی خود را بر پایه حاکمیت ملی، برابری و تنوع‌بخشی به روابط خارجی توسعه دهند.
تروفیموف گفت: ایجاد معماری جدید امنیتی اوراسیا با هدف شکل دادن به یک شبکه ایمنی برای جلوگیری از وقوع درگیری‌های آینده در این منطقه دنبال می‌شود.
وی افزود: کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با بی‌ثبات کردن امنیت جهانی، حتی در حال نظامی کردن منطقه قطب شمال هستند و تلاش می‌کنند با استفاده از تمامی ابزارهای خود در این منطقه جای پایی پیدا کنند.
این دیپلمات گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌طور عمدی در حال بی‌ثبات کردن اوضاع در مناطق آسیای مرکزی، آسیای جنوبی، شمال‌شرق اوراسیا و جنوب‌شرق اوراسیا هستند.