21:35 - 1405/04/06
کد خبر: 86194340
کهورک سیستان و بلوچستان برای سومین روز پیاپی گرم‌ترین نقطه کشور شد

زاهدان - ایرنا - مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: ایستگاه کهورک با ثبت دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد برای سومین روز متوالی گرم‌ترین نقطه کشور شد و همزمان بارش‌های رگباری در ۲۰ ایستگاه هواشناسی و باران‌سنجی استان به ثبت رسید.

محسن حیدری شامگاه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همزمان با تداوم گرمای شدید در بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان، بیشینه دمای هوای زاهدان نیز امروز (شنبه) به ۴۱ درجه سانتی‌گراد رسید که نسبت به روز گذشته یک درجه افزایش داشته و نشان‌دهنده استمرار الگوی گرم تابستانی در این منطقه است.
وی از ثبت بارندگی در ۲۰ ایستگاه هواشناسی و باران‌سنجی سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: بیشترین میزان بارش ثبت‌شده مربوط به چانف با ۳۰ میلی‌متر، هلنچکان با ۱۵ میلی‌متر، چگرد و مارندگان با ۱۳ میلی‌متر، پیرانچ با ۱۱ میلی‌متر، اسلام‌آباد سوران با ۸.۵ میلی‌متر و خاش با ۲.۳ میلی‌متر بوده است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، طی سه روز آینده در ارتفاعات شرقی و جنوبی استان، روی دریای عمان و برخی مناطق ساحلی استان شرایط برای رشد ابرهای همرفتی، رگبارهای پراکنده باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید لحظه‌ای فراهم خواهد بود.
وی عنوان کرد: در شمال سیستان و بلوچستان تا روز یکشنبه وزش باد متوسط تا نسبتاً شدید همراه با گردوخاک در ساعات صبح پیش‌بینی می‌شود و از روز دوشنبه با تقویت بادهای ۱۲۰ روزه، بر سرعت وزش باد در این مناطق افزوده خواهد شد. همچنین در ساعات بعدازظهر در زاهدان و نواحی مرکزی استان وزش باد، افزایش غبار و در برخی نقاط وقوع گردوخاک دور از انتظار نیست.
حیدری خاطرنشان کرد: گرمای هوا تا روز دوشنبه در زاهدان و مناطق شمالی سیستان و بلوچستان تداوم خواهد داشت و از روز سه‌شنبه از شدت گرما در این نواحی تا حدودی کاسته می‌شود.
وی به شهروندان توصیه کرد: با توجه به احتمال وقوع رگبار، رعدوبرق و روان‌آب‌های موقت، از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صعود به ارتفاعات و چرای دام در مناطق مرتفع خودداری کنند. همچنین با توجه به تداوم گرمای هوا، از ترددهای غیرضروری در ساعات گرم روز پرهیز کرده، در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنند و مراقبت بیشتری از سالمندان، کودکان و بیماران داشته باشند.
به گزارش ایرنا، ایستگاه هواشناسی کهورک در سیستان و بلوچستان چهارم و پنجم تیرماه امسال نیز همزمان با آغاز فصل تابستان با ثبت بالاترین دما در کشور، عنوان گرم‌ترین نقطه ایران را به خود اختصاص داده بود؛ روندی که با تداوم گرمای شدید در روزهای ابتدایی تابستان همچنان ادامه دارد.