19:31 - 1405/04/07
کد خبر: 86195308
خراسان جنوبی آماده عبور زائران از هفت استان کشور است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به قرار گرفتن این استان در مسیر تردد زائران بیش از هفت استان کشور به مقصد مشهد مقدس، تمامی دستگاه‌های اجرایی، امدادی و خدمات‌رسان با تشکیل ۱۷ کمیته تخصصی و اجرای تمهیدات لازم، برای خدمات‌رسانی به زائران مراسم تشییع رهبر شهید در آمادگی کامل قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمدرضا هاشمی عصر یکشنبه در ستاد برنامه‌ریزی و هماهنگی تشییع پیکر مطهر قائد شهید(ره) اظهار کرد: دو محور اصلی تردد زائران شامل مسیر دیهوک، طبس، بشرویه و فردوس و همچنین محور نهبندان، سربیشه، بیرجند و قائنات است که تمهیدات لازم برای خدمات‌رسانی در این مسیرها پیش‌بینی شده است.
وی با بیان اینکه اسکان زائران در مدارس پیش‌بینی شده است، گفت: همچنین در ورودی شهرها مواکب مستقر خواهند شد و تمامی دهیاری‌های واقع در حاشیه محورهای مواصلاتی با رعایت الزامات ایمنی برای ارائه خدمات به زائران بسیج شده‌اند.
استاندار خراسان جنوبی افزود: دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان نیز در طول مسیرهای مواصلاتی مستقر خواهند بود و موضوع سلامت و ایمنی زائران از مهم‌ترین اولویت‌های ستاد است.
وی تأکید کرد: از یک روز قبل از مراسم تشییع تا یک روز پس از آن، استان در حالت آمادگی کامل قرار خواهد داشت و به تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است که در استان حضور داشته باشند تا خدمات‌رسانی به زائران و مسافران بدون وقفه انجام شود.
هاشمی ابراز امیدواری کرد: با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، خدمات مطلوبی به زائران شرکت‌کننده در مراسم تشییع و همچنین زائران بارگاه منور رضوی ارائه شود.
مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی هم از پیش‌بینی حضور اتباع خارجی در مراسم تشییع رهبر شهید خبر داد و گفت: بر اساس اعلام وزارت امور خارجه، حضور حدود پنج هزار تبعه پاکستانی و ۲ هزار و ۵۰۰ تبعه افغانستانی برای شرکت در این مراسم پیش‌بینی شده است.
افسانه ابراهیمی افزود: تاکنون روادیدی برای این زائران صادر نشده، اما برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که روادید زیارتی رایگان با اعتبار یک هفته تا ۱۰ روز برای اتباع پاکستانی و افغانستانی صادر شود.
وی با اشاره به مسیرهای ورودی زائران افغانستانی اظهار کرد: اکنون مرز زمینی دوغارون به عنوان مسیر ورود اتباع افغانستانی تعیین شده است، هرچند با توجه به تجربه مراسم اربعین و احتمال ازدحام جمعیت، ممکن است مرز ماهیرود نیز برای ورود زائران در نظر گرفته شود.
وی درباره وضعیت ورود اتباع پاکستانی نیز گفت: مرزهای زمینی با پاکستان اکنون بسته است، اما مقام‌های پاکستانی در رسانه‌های این کشور اعلام کرده‌اند که احتمال بازگشایی مرزها در ایام محرم و صفر وجود دارد و سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری می‌کند.
وی تأکید کرد: در صورت بازگشایی مرزهای زمینی با پاکستان، خراسان جنوبی باید آمادگی لازم برای پذیرش و خدمات‌رسانی به شمار قابل توجهی از زائران پاکستانی را داشته باشد.
مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی افزود: اخبار و هماهنگی‌های مربوط به حضور مهمانان خارجی به‌صورت مستمر در حال به‌روزرسانی است و هرگونه تغییر یا تصمیم جدید از طریق دبیرخانه ستاد اطلاع‌رسانی خواهد شد.